חורים בשיניים לילדים

בדיקה במרפאת שיניים לאיתור חורים בשיניים אצל הילד
תוכן עניינים

בכל הנוגע לבריאות השיניים של הילדים שלנו, אנחנו יודעים מעל לכל ספק שחורים בשיניים הם דגל אדום. אם יש לילד שלנו חורים בשיניים, אנחנו בדרך כלל מבינים מייד את ההשלכות של המצב הזה ויודעים שאי אפשר לדחות את הביקור במרפאת השיניים. הבנת הסיבות לתופעה השכיחה הזאת עוזרת לנו לאתר את הסימנים המוקדמים המעידים עליה ולאפשר התערבות טיפולית מהירה ומוצלחת. אז בואו נדבר על זה. למה הילדים שלנו סובלים מחורים בשיניים ואיך אפשר להימנע מזה? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת.

 

איך נראים חורים בשיניים אצל ילדים

התמונה מציגה שן טוחנת עם סימני עששת ברורים – נראים חורים שחורים קטנים על משטח הכותרת של השן

 

למה נוצרים חורים בשיניים לילדים?

חורים בשיניים, נוצרים בגלל נוכחות של רובד חיידקי על זגוגית השן. הרובד החיידקי הזה מפריש חומצה שמאכלת את זגוגית השן, ותהליך זה (המכונה גם דה-מינרליזציה) גורם לעששת ילדים שנראית בתחילה כמו חורים קטנים בשיניים אך בהיעדר טיפול מאיצה תהליך ריקבון שמסכן לא רק את השן אלא גם את החניכיים התומכות בה ואת השיניים הסמוכות לה.

למה יש רובד חיידקי על זגוגית השן מלכתחילה? ובכן, הרובד החיידקי ניזון מהסוכרים המעובדים המצויים במזונות ובמשקאות שילדינו צורכים. היגיינת פה לקויה מאיצה את הצמיחה של הרובד החיידקי הזה ואת הנזקים שלו.

 

תסמינים של חורים בשיניים אצל ילדים

חורים בשיניים לילדים אפשר בדרך כלל לזהות בשלבי ההיווצרות הראשונים. אם אינכם יודעים איך לזהות חורים בשיניים, הינה כמה תסמינים שיכולים לעזור לכם:

  • רגישות בשיניים – רגישות למאכלים ולמשקאות חמים, קרים או מתוקים.
  • שינוי בצבע השיניים – שיניים שחורות לילדים, כתמים לבנים או חומים.
  • כאב בשיניים – כאבי שיניים מתמשכים במיוחד בלעיסה.
  • ריח רע מהפה – מצב מתמשך של ריח רע מהפה.

ביקורים קבועים במרפאת השיניים יאפשרו לרופא השיניים לזהות חורים בשיניים בשלב מוקדם ולשמור על בריאות השיניים של הילד.

 

האם יש ילדים שמועדים לחורים בשיניים יותר מאחרים?

אף על פי שחורים בשיניים עלולים להיווצר אצל כל הילדים (וגם אצל המבוגרים), יש ילדים שמועדים להם יותר:

  • היגיינת פה – צחצוח לוקה בחסר מאפשר לרובד החיידקי לשגשג ולהתפשט.
  • תזונה בריאה ומאוזנת – מאכלים ומשקאות ממותקים מגדילים את הסיכון להיווצרות חורים בשיניים.
  • תורשה – נטייה גנטית עלולה לגרום להתפתחות לקויה של זגוגית השן.
  • מצבים רפואיים – תרופות או מצבים רפואיים מסוימים עלולים לפגוע בבלוטות הרוק בפה ובייצור הרוק שמנטרל חומצות מזיקות ומאט את תהליך הדה-מינרליזציה של זגוגית השן.

זיהוי מוקדם של גורמי סיכון הללו יכול לעצור את הנזק בשלב מוקדם.

 

טיפול בחורים בשיניים לילדים

אם מתגלים חורים בשיניים, חשוב להגיע בהקדם למרפאה. אפשרויות הטיפול הן:

  1. סתימות – אם החורים קטנים או בינוניים, רופא השיניים מסיר מהם את הריקבון וסותם את החור.
  2. כתר טרומי – אם העששת במצב מתקדם והנזק רב, הרופא יסיר את רקמת המוך הרקובה באופן חלקי (Pulpotomy) או מלא (Pulpectomy), יאטום את השן ויתקין עליה כתר טרומי כדי להגן עליה עד לנשירתה הטבעית.
  3. עקירה – אם הריקבון בשן רב, ואי אפשר להציל אותה, רופא השיניים יעקור את השן כדי להגן על החניכיים, על השיניים הסמוכות לשן ועל השן הקבועה שעתידה לבקוע במקומה. לאחר עקירת השן ועד שתבקע השן הקבועה, רופא השיניים יתקין 'שומר מקום' בשקע שנפער כדי למנוע תזוזת שיניים אליו ובעיות אורתודונטיות נוספות.

ד"ר טל אליהו וצוותו נותנים עדיפות לטיפולים ממוקדים ויעילים המתאימים למצב הקליני של כל ילד ועושים זאת ברגישות מלאה כדי לחסוך מהילד חוסר נוחות או כאב.

 

מניעה של חורים בשיניים לילדים

אף על פי שטיפול הכרחי לשמירה על בריאות השיניים, מניעתה צריכה תמיד להיות המטרה הסופית. אז איך מונעים חורים בשיניים לילדים? הינה כמה עצות טובות:

  • טיפול בשיניים של תינוקות ופעוטות – השן הראשונה של התינוק בקעה? נהדר! אל תשכחו לנקות אותה. אפשר לעשות את זה עם גזה מעוקרת יבשה או לחה או עם מברשת שיניים שמתאימה לצחצוח השיניים הראשונות.
  • שמירה על היגיינת הפה של הילדים – למדו את הילדים לצחצח שיניים היטב פעמיים ביום.
  • הקפידו על תפריט בריא ומאוזן – צמצמו את צריכת המזונות והמשקאות הממותקים. תנו לילדים תפריט בריא ומאוזן.
  • בקרו בקביעות במרפאת השיניים – הביאו את הילדים לבדיקה שגרתית במרפאה ולניקוי שיניים מדי חצי שנה.

שימו לכם למטרה לשמור על בריאות השיניים של הילדים, והחיוך שלהם יהיה רחב ויפה תמיד.

 

ילד מחייך במרפאת שיניים אחרי טיפול בחור בשן

 

הילדים עם חורים בשיניים? בואו למרפאה של ד"ר טל אליהו

מחלקת הילדים במרפאה של ד"ר טל אליהו היא הסביבה הרפואית הטובה ביותר לילדים בכל גיל מינקות ועד לבגרות. ד"ר אור להב, רופאת השיניים המוערכת והמנוסה שלנו, תאבחן כל בעיה קלינית בשיניים לרבות עששת ותלמד את ילדיכם את העקרונות הבסיסיים של שיניים בריאות.

חורים בשיניים אצל ילדים הם בעיה נפוצה אך אפשר לטפל בה ואף למנוע אותה. אז אם הילדים סובלים מחורים בשיניים, אל תשתהו. הביאו אותם לבדיקה במרפאה, ואנחנו כבר נעשה את כל השאר. מגיע לילדים שלכם לגדול עם שיניים בריאות ויפות; ומגיע לכם ליהנות מהחיוך היפה שלהם. ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן, צרו אתנו קשר עוד היום!

ד״ר טל אליהו
ד״ר טל אליהו

רופא שיניים בוגר הדסה משנת 2011. בעל ניסיון רב בטיפולי אסתטיקה ושתלים. ד"ר אליהו עבר השתלמויות רבות בנושא של אסתטיקה והשתלמויות על ידי מיטב המומחים בארץ ובעולם בנושא שתלים וכירורגיה זעירה, מניפולציה של רקמה רכה וכן שימוש בשתלים קצרים.

שתפו את המאמר עם חברים:
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
את אלה לא כדאי לך לפספס
חיפוש
מרפאת שיניים ד"ר טל אליהו

מרפאת שיניים בעפולה עם שירות בגובה העיניים ומגוון טיפולים מתקדמים: השתלות שיניים, שיניים תותבות, סיבי זכוכית, ציפוי חרסינה, onlay, הלבנת שיניים בלייזר וכמובן טיפול מסור ואדיב לפה והחניכיים. צרו אתנו קשר בטלפון 072-393-7684 או בטופס המופיע מטה.

למידע וייעוץ מקצועי צרו קשר!
רוצים שנחזור לעוד מידע ויעוץ מקצועי?
למידע וייעוץ מקצועי