עקירת שן חלב

עקירת שן חלב
תוכן עניינים

מסע הילדות מסומן באבני דרך מרגשות ובלתי נשכחות – הצעדים הראשונים, המילים הראשונות, החיוכים השמחים וזה ממשיך וממשיך. בין אבני הדרך האלה אפשר לציין גם את נשירת שיני החלב – תהליך טבעי שנמשך כמה שנים ומתווה דרך לבקיעת השיניים הקבועות. אך לא תמיד שיני החלב נושרות בקלות; לפעמים צריך לעזור להן לנשור ולפעמים צריך לעקור אותן. אומנם עקירה היא טיפול פולשני, אך היא חשובה מאוד. אם שן החלב לא נושרת, היא כולאת את השן הקבועה שצריכה לבקוע ומפריעה להתפתחות התקינה של החניכיים והשיניים.

 

נכון, אף פעם לא נעים לחשוב על עקירת שיניים, אך במקרה שלנו זה דווקא נחוץ לבריאות הילדים. הינה כל מה שכדאי לדעת על עקירת שיני חלב.

 

שיני חלב

שיני חלב הן שיניים ארעיות ונשירות; הן השיניים הראשונות שבוקעות בפה ונושרות בחלוף כמה שנים כדי לפנות מקום לשיניים הקבועות. בתהליך ההתפתחות של הלסת אחיזת החניכיים בשיני החלב מתרפה והשיניים נושרות בהדרגה ומפנות מקום לשיניים הקבועות, תהליך זה מכונה נשירה.

איך זה קורה בפועל? כשהשיניים הקבועות מנסות לבקוע, הן מפעילות לחץ על השורשים של שיני החלב. לחץ זה גורם לשורשים להיספג בעצם ולשיניים להתרופף. אם השורשים של שיני החלב נספגים די הצורך, השן מתרופפת ונושרת, זהו תהליך טבעי וחשוב. אך לפעמים השיניים הבוקעות לא מצליחות לדחוף את שיני החלב החוצה וצומחות לצידן – ופוגעות במראה האסתטי של השיניים – או נכלאות בתוך החניכיים. אם שן החלב לא נושרת, יש צורך בהתערבות טיפולית של רופא השיניים ונחוצה עקירת שן חלב.

 

מתי צריך לעקור שיני חלב?

במקרים רבים שיני חלב נושרות מעצמן, אך יש מקרים שמחייבים עקירת שן חלב קדמית אצל ילדים או כל שן חלב אחרת בפה:

  • שיני חלב שאינן נושרות – אם שיני החלב לא נושרות בטבעיות השיניים הקבועות עלולות לצמוח לצידן או להיכלא בתוך החניכיים. כיוון שאי אפשר לעכב את צמיחת השיניים הקבועות, יש לעקור את שיני החלב ולהקל את תהליך הבקיעה.
  • עששת או נזק לשן – תהליכי עששת וריקבון בשן החלב עלולים להסתיים בעקירת השן כדי למנוע כאבים, זיהומים ודלקות בחניכיים או בשיניים הסמוכות.
  • טיפול אורתודונטי – לעיתים יש צורך לעקור שיני חלב כדי לייעל את הטיפול האורתודונטי ולהאיץ את תהליך יישור השיניים.

 

עקירת שן חלב קדמית אצל ילדים

עקירת שן חלב קדמית אצל ילדים

 

איך לעודד נשירה טבעית של שיני חלב?

אף על פי שרוב שיני החלב נושרות מעצמן, אפשר לעודד נשירה טבעית בשיני חלב 'עקשניות':

  • אל תמשכו את השן – השן עלולה להישבר בתוך החניכיים ולגרום להזדהמות. תנו לה להשתחרר לבד.
  • תזונה בריאה – תזונה בריאה ומאוזנת המועשרת בסידן ובוויטמין D, מחזקת את העצמות ומאיצה את נשירת השיניים.
  • בקרו במרפאת השיניים – אם תקפידו על ביקורים קבועים במרפאת השיניים, רופאת השיניים לילדים תאתר שיני חלב 'עקשניות', תזהה שיניים כלואות ותמליץ על טיפול מתאים כמו עקירת שן חלב קדמית או טוחנת.

 

סוגים שונים של שיני חלב ושיטות לעקירתן

יש סוגים שונים של שיני חלב, וכל סוג מצריך שיטת עקירה שונה:

  • שיני חלב קדמיות חותכות – עקירת שן חלב קדמית מצריכה אחיזה בשן במלקחיים דנטליים וטלטול השן בעדינות קדימה ואחורה עד להתרופפותה ונשירתה.
  • שיני חלב טוחנות – עקירת שן חלב טוחנת מצריכה בדרך כלל התערבות כירורגית בגלל מקום השן וגודל השורשים.
  • שיני חלב אחוריות – כמו עקירת שיני חלב טוחנות גם שיני חלב אחוריות יש לעקור בזהירות בהליך כירורגי עדין בהרדמה מקומית.

 

כיצד לעקור שן חלב – שלב אחר שלב

ברוב המקרים עקירת שן היא תהליך טיפולי פשוט למדי. אם נדרשת עקירה כירורגית, התהליך יכול להתארך מעט, אך רופא שיניים מיומן מבצע אותו בלי לגרום לילד כאבים מיותרים או סבל.

  • הערכה – רופא השיניים יבחן את השן ואת הרקמות התומכות בה כדי להחליט על שיטת העקירה הרצויה.
  • הרדמה מקומית או טיפול שיניים בגז צחוק – רופא השיניים ירדים את אזור העקירה או יעטה על הילד מסכת אף להרגעה בגז צחוק. הילד לא יסבול מכאבים בזמן הטיפול ויהיה שלו ונינוח.
  • עקירה – רופא השיניים ישחרר בעדינות את השן מהשקע שלה. אם יהיה דימום, הוא יטפל בו.
  • טיפול לאחר עקירה – רופא השיניים ינחה את ההורים לטיפול מיטבי בילד לאחר העקירה וימליץ בדרך כלל על משכך כאבים, על תזונה רכה ופושרת ועל מנוחה.

 

הנחיות לאחר עקירת שן חלב

  • מנוחה – אפשרו לילד לנוח ולהימנע מפעילות מאומצת לאחר עקירת השן.
  • מאכלים רכים ופושרים – הציעו לילד מאכלים רכים ופושרים כדי להקל את חוסר הנוחות בפה ולהימנע מגירוי מקום העקירה.
  • משככי כאבים – אפשר לתת לילד תרופה לשיכוך כאבים כדי לעזור לו להירגע ולאפשר לו לנוח.

 

שאלות נפוצות על עקירת שן חלב

רכזנו עבורכם את השאלות הנפוצות ביותר על עקירת שיני חלב:

 

האם יש צורך בהרדמה מקומית בעקירת שן חלב?

בהחלט, משום שילדים רבים חוששים מעצם השהייה במרפאת השיניים ולאו דווקא מהטיפול. יש עקירות פשוטות למדי שאפשר לבצע בלי הרדמה מקומית, אך כדי שהילד ירגיש טוב ויהיה נינוח ורגוע, מומלץ להרגיע אותו באמצעות גז צחוק. הגז אינו מזיק והשפעותיו מתפוגגות במהירות.

 

האם כדאי לצום לפני עקירת שיני חלב?

ברוב המקרים לא צריך לצום לפני עקירת שן חלב. עם זה, רצוי להימנע מארוחה מלאה לפני הטיפול כדי להימנע מבחילות או מחוסר נוחות.

 

איך לעזור לילד להתגבר על הפחד מעקירת שן חלב?

מרבית הילדים חוששים מהביקור במרפאת השיניים הרבה יותר מטיפול השיניים עצמו. אפשר – וכדאי – לעזור להם להתגבר על הפחד בעזרת חיזוקים חיוביים (עידודים ושבחים כדי להקל את החרדה), בעזרת הסברים פשוטים על התהליך הטיפולי ובעזרת הסחות דעת בזמן הטיפול עם צעצועים או מוזיקה. סמכו על רופא השיניים שלכם, הוא ידע איך להרגיע את הילדים המבוהלים.

 

האם אפשר להימנע מעקירת שן חלב?

במקרים מסוימים אפשר להימנע מעקירת שן חלב ולהמתין לנשירתה הטבעית, אך רופא השיניים הוא זה שצריך להחליט על כך. צריך לזכור ששן החלב העקשנית עלולה לכלוא את השן הקבועה בחניכיים ולגרום לסיבוכים שיצריכו התערבות כירורגית מורכבת. כדי להימנע מסיבוכים כאלה כדאי להתייעץ עם רופא השיניים.

 

עקירת שן חלב במרפאה של ד"ר טל אליהו

 

עקירת שיני חלב במרפאה של ד"ר טל אליהו

כשתבקרו במרפאה של ד"ר טל אליהו, תפגשו את ד"ר אור להב, רופאת שיניים מנוסה שתעזור לילד שלכם להירגע ולהרגיש נינוח בזמן הבדיקה ובזמן הטיפול. הרגעת הילדים היא המשימה הראשונה של ד"ר להב, והיא יודעת איך לעשות את זה היטב. עקירת שיני חלב היא טיפול שכיח ופשוט למדי, אך חשוב לעשות אותו ברגישות כדי לא להבהיל את הילד וכדי שישתף פעולה בזמן הטיפול. אם תבינו מדוע צריך לעקור שיני חלב, תוכלו גם אתם להירגע, לעזור לילד שלכם להירגע ולהשפיע לטובה על התנהגותו בזמן הטיפול.

 

ד"ר להב, ד"ר טל אליהו וכל צוות המרפאה מחכים לכם ויעזרו לכם ולילד שלכם להרגיש טוב, לקבל טיפול מיטבי ולחייך לרווחה. כי חיוך של ילד שווה הכול; ובשביל החיוך הזה אנחנו כאן, צרו אתנו קשר עוד היום.

ד״ר טל אליהו
ד״ר טל אליהו

רופא שיניים בוגר הדסה משנת 2011. בעל ניסיון רב בטיפולי אסתטיקה ושתלים. ד"ר אליהו עבר השתלמויות רבות בנושא של אסתטיקה והשתלמויות על ידי מיטב המומחים בארץ ובעולם בנושא שתלים וכירורגיה זעירה, מניפולציה של רקמה רכה וכן שימוש בשתלים קצרים.

שתפו את המאמר עם חברים:
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
את אלה לא כדאי לך לפספס
חיפוש
מרפאת שיניים ד"ר טל אליהו

מרפאת שיניים בעפולה עם שירות בגובה העיניים ומגוון טיפולים מתקדמים: השתלות שיניים, שיניים תותבות, סיבי זכוכית, ציפוי חרסינה, onlay, הלבנת שיניים בלייזר וכמובן טיפול מסור ואדיב לפה והחניכיים. צרו אתנו קשר בטלפון 072-393-7684 או בטופס המופיע מטה.

למידע וייעוץ מקצועי צרו קשר!
רוצים שנחזור לעוד מידע ויעוץ מקצועי?
למידע וייעוץ מקצועי